EL COGNITIVISMO EN LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LA NOMENCLATURA QUÍMICA
Resumen
PALABRAS CLAVE: cognitivismo; proceso de enseñanza; proceso de aprendizaje; enfoque histórico cultural.
THE COGNITIVISM IN THE TEACHING AND LEARNING OF THE CHEMICAL NOMENCLATURE
ABSTRACT
Cognitivism, as current psychology, has tried to explain how the human being transforms information from their environment to apply it in your life. The most important contributions of this current include those conducted by the psychologist and pedagogue American Jerome Seymour Bruner. Although the Cuban educational system, assumes the psychological principles of cultural historical approach, the teacher must know and recognize for other approaches and current contributions, in order to complement the work of guidance, based on raising the quality of learning. In the present work is analyzes a problematic current of the teaching and the learning of the chemical in the school half Cuban (the learning of it nomenclature chemical), taking in has some of them contributions of the cognitivism of J. Bruner and his look from the approach historical cultural.
KEYWORDS: cognitivism; teaching process; learning process; cultural historical approach.
Texto completo:
PDFReferencias
Bermúdez, R. y Rodríguez, M. (1996). Teoría y Metodología del aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.
Bermúdez, R. et. al. (2002). Dinámica de grupo en educación. Su facilitación. La Habana: Pueblo y Educación.
Bermúdez, R. y Pérez, L. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Pueblo y Educación.
Bernaza, G. (2011). Directo a la diana: Sobre la orientación del estudiante para aprender. Revista Educación Cubana.
Bisquerra, R. (1998). Modelos de Orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
Calviño, M. (2000). Trabajar en y con grupos. En: Análisis dinámico del comportamiento. La Habana: Félix Varela. p. 137 - 149.
Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silverio, M., Reinoso, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.
Gómez-Moliné, M. (2008). Obstáculos detectados en el aprendizaje de la nomenclatura química. En Revista Educación Química. No. 3. Julio.
López, J., Siverio, A., Burke, A., Amador, A., Rico, P., Cuéllar, A. et al. (2002). Temas de psicología pedagógica para maestros. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación Superior. (2010). Modelo del Profesional de la Educación. Licenciatura en Educación. Biología-Química. La Habana. Cuba
Parras, A. (2009). Orientación educativa: Fundamentaos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. España: Secretaría general técnica.
Pérez, R. (2007). Concepción de orientación educativa para el aprendizaje de la convivencia comunitaria en secundaria básica. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Rojas, C. (1990). Metodología de la Enseñanza de la Química. La Habana: Pueblo y Educación.
Sánchez, G. (2014). La motivación hacia el aprendizaje en los estudiantes de la carrera Pedagogía-Psicología. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCPH.
Silvestre, M. (2001). Aprendizaje, Educación y Desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación.
Torroella, G. (1992). Orientación psicológica. Folleto impreso. La Habana.
Vigotsky. L. S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación. 1982.
Wirtz, M. et. al. (2006). Nomenclature Made Practical. En Revista Educación Química. No. 83
Zilberstein, J. (2002). Una concepción desarrolladora de la motivación y el aprendizaje. Curso pre-evento del II Congreso Internacional de Didáctica de las Ciencias, IPLAC, 2002.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2017 Ramiro Ruiz Fuentes, Ulises Atenodoro Carofilis Vásquez

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales:
Latindex, https://www.latindex.org/latindex/ficha/21680