LAS TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN COMO HERRAMIENTA COGNITIVA PARA LA CONSTRUCCIÓN DE APRENDIZAJES SIGNIFICATIVOS
Resumen
PALABRAS CLAVES: tecnologías de la información y comunicación; integración curricular; herramienta cognitiva; aprendizaje significativo.
CURRICULAR INTEGRATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS COGNITIVE TOOLS, TO PROMOTE MEANINGFUL LEARNINGS
ABSTRACT
This job aims to bring a theoretical perspective about education system`s requirements in order to incorporate structural changes of ICT integration to the formative process such us not to be a simple incorporation as support tool but to take advantage of all its potential as cognitive tool in order to favour the up-building of meaningful learning. In order to achieve this goal, it applied historical-logical methods in order to follow principals theoreticals positions related to this theme. The analytical-synthetic methods in order to characterize epistemologically the object and action field. It realized that it has not existed clarity between “use” and “strategic ICT integration” inside the system education. For this reason, even though huge investment has made in technology infrastructure in order to integrate it to the teaching-learning process, this has not meant better student`s academic outcomes. It arrives to the next conclusion: In order to achieve an effective ICT Integration to the system education, it must begin to differentiate the “use” and real meaning of “curricular integration”. With this in mind, it can design integrated pedagogical models that incorporates ICT as empower tools for developing cognitive abilities in students during the up-building of meaningful learning.
KEYWORDS: information and communications technologies; curricular integration; cognitive tool; meaningful learning.
Texto completo:
PDFReferencias
Ausubel, Novak (1983). Psicología Educativa. Un punto de vista Cognoscitivo. 2° Edición. Trillas México.
Aviram, Roni (2002). ¿Conseguirá la educación domesticar a las TIC?, ponencia presentada en el II Congreso Europeo de Tecnologías de la Información en la Educación y la Ciudadanía. Recuperado de: http://es.calameo.com/read/0016145594c5ccd2e8759.
Beltrán, J. (2003). Estrategias de Aprendizaje. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de : https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre332/re3320411443.pdf?documentId=0901e72b81256ae1
Carretero, M. (2015). Constructivismo y Educación. Editorial Progreso. Primera re impresión. México. Recuperado de :
https://books.google.com.ec/books?id=I2zg_a-Iti4C&printsec=frontcover&dq=constructivismo+en+la+educacion+2013&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Castell, M. (1997). La Era de la Información : economia, sociedad y cultura. Madrid. Alianza Editorial. Recuperado de : http://herzog.economia.unam.mx/lecturas/inae3/castellsm.pdf
Gómez, W. (2008). Significado que le dan los profesores al uso de las TIC`s en los procesos de enseñanza y de aprendizaje en dos instituciones educativas de Floridablanca - Colombia. Recuperado de : http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/article-172430.html
González Ornelas, V. (2003). Estratégias de Enseñanza y Aprendizaje. Primera reimpresión. Editorial Pax. México. https://books.google.com.ec/books?id=ECy7zk19Ij8C&printsec=frontcover&dq=constructivismo+en+la+educacion+2013&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Jonassen, D. Reeves, T. (1996 ). Learning with technologies, using computers as cognitive tools. Recuperado de : http://www.aect.org/edtech/ed1/pdf/24.pdf
Kelly, G.A. (1963). A theory of personality - The psychology of personal constructs. New York, W.W. Norton.
Marín, V. Cabero, J. Barroso, J. (2015) . Valoraciones Universitarias de las herramientas 2.0. Revista EDUWEB. Vol. 9 No 1.
Moreira, M.A. (1993) A Teoría da Aprendizaje Significativa de David Ausubel. Fascículos de CIEF Universidad de Río Grande do Sul Sao Paulo.
Moreira, M.A. (2002). A teoría dos campos concecturias de Verganaud, o Ensino de Ciencias e a Pesquisa nesto área Investigacicoes en Ensino de Ciencias, volúmen 7, N°1.
Ortiz Granja, Dorys. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia: colección de Filosofía de la Educación, 19 (2), pp. 93-110.
Sanchez, J. (2003). Integración Curricular de las TIC, Conceptos y Modelos. Revista Enfoques Educacionales, 5 (1) : 51-65, 2003.
Santos, Boaventura de Sousa (2005). La universidad en el Siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad, México, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Coordinación de Humanidades. Recuperado de : http://www.fts.uner.edu.ar/secretarias/academica/rev_plan_estudio_cp/materiales_de_lectura/universidad/03_de_Sousa_Santos-La_Universidad_en_el_siglo_XXI.pdf
Trujillo, J. (2006). Un nuevo curriculum : Tecnologías de la Información en el aula. Revista Educación y
Educadores. Vol.9, No 1.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2017 Sonia Patricia Sión Garcés, Mónica Alexandra Espinoza Palma, Sobeida Carmen Álava De la Cruz

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales: