EL PROYECTO “MEJORA DE LOS INDICADORES DE CALIDAD DE LA FORMACIÓN UNIVERSITARIA DESDE ACCIONES PEDAGÓGICAS Y DIDÁCTICAS” HACIA EL PERFECCIONAMIENTO DEL MODELO DE FORMACIÓN DE LA UNIVERSIDAD INTERNACIONAL SEK
Resumen
PALABRAS CLAVE: proyecto pedagógico; calidad; proceso de enseñanza- aprendizaje.
IMPROVING THE QUALITY INDICATORS OF UNIVERSITY EDUCATION FROM PEDAGOGICAL AND DIDACTIC ACTIONS" PROJECT TOWARDS THE IMPROVEMENT OF THE FORMATION MODEL OF THE INTERNATIONAL UNIVERSITY SEK
ABSTRACTThe article presents, in summary, the educational experience that is currently being developed in the SEK International University of Quito, with the design of a research project sponsored by the university. The objective is directed to provide alternatives for the management of the training process and teaching and learning underpinned by the educational model of the university, as a contribution to improving the quality indicators of the different careers that are studied there. With a methodology of participatory action research, a set of pedagogical and didactic propitiating areas of reflection from the articulation of teaching activities, research and university extension are implemented, to redesign the classic forms of teaching, academic attention full of students, teacher training, upgrading programs and access to and use of Information Technology and Communication in educational processes.
KEYWORDS: pedagogical project; quality; teaching-learning process.
Texto completo:
PDFReferencias
Castellanos Simons, D. y otros. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Comisión Europea - Dirección General de Educación y Cultura. (2004). Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida., (pág. 10). Lisboa.
Consejo de Educación Superior. (2009). Ley Orgánica de Educación Superior. CES.
Consejo de Educación Superior. (2013). Reglamento de Régimen Académico. CES.
Delval, J. (2001). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata.
García Batista, G. (2002). Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Institución Internacional SEK. (2003). Proyecto Educativo (Tercera Edición ed.). Santiago de Chile: IISEK.
Institución Internacional SEK. (2003). Vademecum. Santiago de Chile: IISEK.
Institución Internacional SEK. (2006). Manual de Organización y Funcionamiento - Universidades. Santiago de Chile: IISEK.
Martínez, M. (2003). El modelo educativo por competencias centrado en el aprendizaje.
Morín, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. GEDISA.
Pazmiño, J. R. (2003). Los antecedentes, situación actual y perspectivas de la evaluación y la acreditación de la Educación Superior en el Ecuador. Quito: UNESCO.
Simón, O y Guerra, L. (2008). Una metodología para la intervención mediante programas de orientación profesional. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XIII No. 4 10-20.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2016 Yamirlis Gallar Pérez, Iris Esther Rodríguez Zaldívar, Verónica Rodríguez Arboleda

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales:
Latindex, https://www.latindex.org/latindex/ficha/21680