MEJORAMIENTO CURRICULAR Y SU INCIDENCIA EN LOS GRADUADOS DE INGENIERÍA AGROPECUARIA EN LA UNIDAD DE ESTUDIOS A DISTANCIA DE LA UNIVERSIDAD TÉCNICA ESTATAL DE QUEVEDO-ECUADOR
Resumen
PALABRAS CLAVE: estudiante; docente, empresarios; Ingeniero agropecuario; Malla curricular.
CURRICULUM IMPROVEMENT AND ITS IMPACT ON AGRICULTURAL ENGINEERING GRADUATES IN DISTANCE UNIT FROM QUEVEDO TECHNICAL STATE UNIVERSITY-ECUADOR
ABSTRACT
This research was conducted at the Distance Learning Unit of the State Technical University of Quevedo, addressed to the School of Agricultural Engineering, in order to determine the incidence of the curriculum and establish requirements in the curriculum and methodological field as the quality of professional performance of this unit Agricultural Engineer of higher education. A descriptive study of quantitative approaches made, for which surveys students, teachers and agricultural entrepreneurs who are involved in this context, was determined that 60% of students believe that the curriculum of study is good applied also the 93% of them believe that should be implemented other areas of knowledge in the curriculum and thus strengthen their professional profile. Upon completion of this work it was achieved with the objectives, confirming that by incorporating current knowledge according to the needs of the agricultural sector to the curriculum, will affect the quality of graduates competitive in the race lords under this type of education.
KEYWORDS: student; teachers; entrepreneurs; agricultural engineer; curriculum.
Texto completo:
PDFReferencias
André, P. (2015). La Fisiología Vegetal y la necesidad del perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en el tercer año de la carrera de Biología del Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Huambo. Revista Órbita Pedagógica. ISSN 2409-0131. Vol. 2(3):55-66
Begoña, M. (s/f). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. ISSN 2224-2643. Vol. (9):209-222
Calero, J.; Llorente, C.; Puentes, A. (2010). La satisfacción de los estudiantes en red en la formación semipresencial. Revista Comunicar. ISSN: 1134-3478; vol. XVIII (35):149-157
Centro de Asesoría Pedagógica. (2008). Las Competencias Profesionales un Nuevo Enfoque. p. 15.
Dámaso, M.; Salazar, J. (2012). Fundamentación Epistemológica y Metodológica del Proceso Tutorial del Postgrado en Educación a Distancia. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. ISSN 2224-2643. Vol. III (2):29-42
Esteban, M. (2002). La Educación a Distancia en la sociedad del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia. E-ISSN: 1578-7680. Vol. (3)
INATEC. (2000). Innovaciones en la educación técnica agropecuaria. La experiencia con el módulo técnico básico rural. Managua, Nicaragua. Las Competencias Profesionales un Nuevo Enfoque. s. f. p. 15
Otto, P. (1983). Tomado del artículo principios fundamentales para una teoría de la Educación a Distancia, de Fernando Brenes Espinoza.
Riera, E. (2006). Perspectivas en el diseño curricular. Revista de Educación Laurus. ISSN: 1315-883X. Vol, 12(21): 23-28
UCI (189). El planeamiento Curricular, Propuesta de la UCI San José y Caracas, 2001, Tristán, Ana. El proceso de planificación curricular en las universidades a distancia de Iberoamérica. 1989, San José Costa Rica. 3er. Encuentro Iberoamericano de Educación Distancia. Ponencia mimeografiada
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2016 Guadalupe del Pilar Murillo Campuzano, Luís Arturo Plaza Ormaza, Dominga Ernestina Rodríguez Ângulo

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales:
Latindex, https://www.latindex.org/latindex/ficha/21680