LA CULTURA INVESTIGATIVA EN LAS UNIVERSIDADES VENEZOLANAS DESDE LA CREACIÓN DE POLOS DE INVESTIGACIÓN: CASO UNIVERSIDAD NACIONAL EXPERIMENTAL POLITECNICA DE LA FUERZA ARMADA NACIONAL (UNEFA)
Resumen
PALABRAS CLAVES: Redes., Polo de Investigación., Investigación., Estrategias
THE INVESTIGATIVE CULTURE IN THE VENEZUELAN UNIVERSITIES SINCE THE CREATION OF RESEARCH POLES: CASE OF THE NATIONAL UNIVERSITY EXPERIMENTAL POLYTECHNIC OF THE NATIONAL ARMED FORCE (UNEFA)
ABSTRACT
University institutions require the challenge demanded by the complexity of a management system of university life facilitating the renewal and transformation of its substantive processes, research being one of the essential processes of impact, relevance and optimization of the management of these institutions. Research policies in Venezuelan universities should respond to the new conditions of the revolutionary process by facing our country, adjusting to the Fatherland Plan 2013-2019, where prevails a set of measures aimed at creating strategies for modernization and transformation university, considering the major factor research. This scenario submitted to the Polytechnic National Experimental University of the Armed Forces (UNEF), to conceive management mechanisms to encourage, promote and conduct research, from an organizational structure that achieves the strategic interconnection with the sectors demanding academic productivity; and the creation of spaces for human capital formation with academic dedication to developing scientific and technological knowledge. What raised requires strategies that enable dynamic and diverse educational processes, becoming Networks and Research Poles ways to achieve these purposes. The population consisted of faculty researchers eastern UNEFA. Technical document review, data analysis and surveys of opinion between researchers were used. In the article some ideas to boost research by forming the poles of research within a knowledge management policy are presented.
KEYWORDS: networks; poles of research; research; strategic.
Texto completo:
PDFReferencias
Burbano, G. (2010). Surgimiento e importancia de las redes universitarias en América Latina y el Caribe. Boletín Iesalc informa de Educación
Superior. Septiembre 2010 Nº 210. Redes de Educación Superior. [Consulta: 13-06-2016] en http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?
Díaz, M (2009). La gestión Formativa para la Investigación en las Instituciones de Educación Superior. Tesis Doctoral. (2009). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Grupo Chorlaví: Proyectos de Aprendizaje Social. Tomado de http://www.grupochorlavi.org/webchorlavi/docs/Aprendizaje-
Grupochorlavi.pdf, marzo 2005.Revisado 11/04/2016.
Mucchelli, R .Ed. (1977). La Dinámica de los Grupos. Madrid: Ibérico Europea de ediciones. [Consulta: 18-05-2016] http://grupb1.blogspot.es/1403180673/mucchielli-r-1977-la-dinamica-de-los-grupos-espana-iberico-europea-de-ediciones-
Ramos, D. (2010). Las redes universitarias y la cooperación académica solidaria a través del ENLACES. Boletin Iesalc informa de Educación Superior. Septiembre 2010 Nº 210. [Consulta: 17-05-2016] en http://www.iesalc.unesco.org.ve
Salazar, J (2014). Grupos y Redes de Investigación. CASO UNIVERSIDAD NACIONAL ABIERTA. Revista UNA INVESTIG@CIÓN, VOL VI, N° 11, 2014.
Universidad Nacional Abierta. (2012). Documento Constitutivo del grupo de investigación RedUGeC. (UNA) Resolución N° C.D. -1953. Caracas. Venezuela.
Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (2016). Documento Constitutivo de las Normas de Funcionamiento de los Polos de Investigación. (UNEFA) Caracas- Venezuela
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2018 Martha Virginia Díaz Alarcón, Alma Rosa Rondón Martínez

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales:
Latindex, https://www.latindex.org/latindex/ficha/21680