DIDÁCTICA DE LA INFORMÁTICA Y MÉTODOS FORMALES: ¿POR QUÉ SON IMPORTANTES LOS MÉTODOS FORMALES PARA LA DIDÁCTICA DE LA INFORMÁTICA?
Resumen
PALABRAS CLAVE: Didáctica de la Informática; métodos formales; enseñanza de la Informática; profesorado de informática; currículo.
TEACHING COMPUTERS AND FORMAL METHODS: WHY ARE IMPORTANT FORMAL TEACHING METHODS FOR COMPUTING?
ABSTRACT
The Formal Methods in the field of Computing are logical specifications - math for determining the correctness of the proposed solutions. At the same time, in the case of Teaching classroom relations and assumptions that lead to them are the object of study of this discipline. While formal methods provide the possibility of building forms and correctness validation, also can determine if these solutions are so effective, in the sense that it is not only important to solve the problem, but also this should be done in the best way possible, methods for this setting. At the same time, it is necessary from the Teaching, besides studying classroom relations, addressing forms of work that maximize student learning, including metacognition exercises. This article is a reflection that seeks to investigate the relationships between the Formal Methods and Didactics of Informatics, and as the first should be considered, at least partially, as part of the contents of the Teaching of Computing.
KEYWORDS: Teaching of Computing; formal methods; teaching computer science; computer teacher; curriculum.
Texto completo:
PDFReferencias
Álvarez, J. (2000). Didáctica, currículo y evaluación: ensayos sobre cuestiones didácticas. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Antúnez, S. del Carmen, L., Imbernon, F., Parcerisa, S. & Zabala, A. (1992). Del proyecto educativo a la programación de aula. España: Editorial GRAÓ.
Chalmers, A. (1982). ¿Qué es esa cosa llamada Ciencia? Madrid: Siglo XXI editores, S.A.
Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: AIQUE Grupo Editor S.A.
Davini, M. (2008). Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Santillana.
Denning, P. (2005). ¿Es la Ciencia de la Computación Ciencia? Obtenido el 15 de junio de 2014, de http://denninginstitute.com/
Dodig – Crnkovic, G. (2002, Julio). Scientific Methods in Computer Science. Conference for the Promotion of Research in IT at New Universities and at University Colleges in Sweden. (126 – 130). Skövde, Suecia. Obtenido el día 20 de setiembre de 2014, de http://poincare.math.rs/~vladaf/Courses/Matf%20MNSR/Literatura/Scientific%20Methods%20in%20Computer%20Science.pdf
Litwin, E. (1996). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En: Camilloni, A y otros, Corrientes didácticas contemporáneas (pp 91 – 115). Buenos Aires: Paidós
Miños, A. (2013). Profesorado de Informática: entre la didáctica y la legitimación. Resúmenes anuales III Jornada Espacio Interdidácticas 2013. Montevideo: Instituto de Profesores Artigas. Obtenida Obtenido el 5 de febrero de 2014, de https://sites.google.com/site/interdidacticas/home/ii-jornadas-interdidacticas
Serna, E. (2010, Agosto). Métodos formales e Ingeniería de Software. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. Obtenido el 20 de junio de 2014, http://revistavirtual.ucn.edu.co/
Turner, R. (2013). The Philosophy of Computer Science. Obtenido el 20 de febrero de 2014, de Stanford Encyclopedia of Philosophy http://plato.stanford.edu/entries/computer-science/
Uruguay. Consejo de Formación en Educación. (2013). Planes y programas del profesorado de Informática. Montevideo. Obtenido el 30 de junio de 2014, de http://www.cfe.edu.uy/index.php/planes-y-programas/planes-vigentes-para-profesorado/44-planes-y-programas/profesorado-2008/365-informatica
Wing, J. (2006). Computational Thinking. Obtenido el 15 de mayo de 2014, de: http://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2015 Alejandro Miños Miños Fayad

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales:
Latindex, https://www.latindex.org/latindex/ficha/21680