LA ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DEL ÁLGEBRA LINEAL PARA ESTUDIANTES DE LA CARRERA DE INGENIERÍA CIVIL DE LA UNIVERSIDAD LAICA “ELOY ALFARO” DE MANABÍ
Resumen
PALABRAS CLAVE: Álgebra lineal; enseñanza aprendizaje; estilo de aprendizaje; comprensión.
THE TEACHING AND LEARNING OF LINEAR ALGEBRA FOR STUDENTS OF THE CIVIL ENGINEERING CAREER OF UNIVERSIDAD LAICA “ELOY ALFARO” DE MANABÍ
ABSTRACT
In this article presents some of the problems that occur in the learning of Linear Algebra by students entering for the first time in the first semester of the Civil Engineering career of Universidad Laica "Eloy Alfaro" de Manabí of the Republic of Ecuador. This subject is basic training and plays an essential role in the organization of mathematical knowledge, which is theoretical and practical and is very important for its application in vocational training subjects, then it is necessary for those teachers who taught this Chair reflect on the characteristics of the concept and also must rethink the traditional way each of them has been teaching and thus can be improved with the quality of learning so that students begin to develop their skills and skills to provide each Their learning style in a solid formation related to the understanding and interpretation of the concepts, and to look for some alternatives for the resolution of exercises and problems, either in the existing forms, in group or individual form and this allows to improve the academic performance and to develop its capacities of Most significant way to the development of their competencies.
KEYWORDS: Linear Algebra; teaching learning; learning style; understanding.
Texto completo:
PDFReferencias
Alcalá M. (2002). La construcción del lenguaje matemático. Barcelona, España.
Amado, M.; Brito, R. y Pérez, C. (2007). Estilos de aprendizaje de estudiantes de Educación Superior. Instituto Tecnológico de Mexicali. Universidad Autónoma de Baja California. México.
Bonilla, F. S. (1998). Estilos de Aprendizaje de los estudiantes de la Universidad de Costa Rica. Educación: Revista de la Universidad de Costa Rica, 12(1), 17-26. Universidad de Costa Rica.
Cañón, J. (2006). La agenda interna para la formación de ingenieros. Revista Educación en Ingeniería. N° 1. Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería. Universidad Nacional de Colombia.
De Lièvre, B.; Temperman G.; Cambier, J.; Decamps, S. y Depover, C. (2009). Analyse de l’influence des styles d’apprentissage sur les interactions dans les forums collaboratifs. En Develotte C., Mangenot F., Nissen E. Actes du colloque Epal 2009 (Echanger pour apprendre en ligne: conception, instrumentation, interactions, multimodalité), Université Stendhal - Grenoble 3, 5-7 juin.
Ferro, P. (2011) Significado Referencial y evaluado de los conceptos de matriz y determinante en estudiantes preuniversitarios. Un estudio a partir de la práctica instruccional. Universidad de Santiago de Compostela.
Figueras O. (2005). Atrapados en la explosión del uso de tecnologías de la información y la comunicación. Departamento de Matemática Educativa, México.
Gallego, D. y Nevot, A. (2008). Los estilos de aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista Complutense de Educación, 19(1), 95-112. España.
García, J. (2013). La problemática de la enseñanza y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista Educación 37(1), 29 – 42 ISSN: 2215 -2644. Costa Rica.
García, J. A. (2013). Reflexiones sobre los estilos de aprendizaje y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista electrónica Actualidades Investigativas en Educación. Costa Rica.
Grasha, A. (2002). Teaching with style. A practical guide to enhancing learning by understandiing teaching and learning styles. USA: alliance Publishers
Hernandes, G.; Da Silva S. (2008) “La representación gráfica de la recta tangente con respecto a una función para un punto específico utilizando el software Winplot”, Electronic Proceedings of the Eleventh International Congress on Mathematical Education México.
Hurman, A. (2010) El papel de las aplicaciones en el proceso de enseñanza-aprendizaje del álgebra lineal. Argentina.
Kú, D.; Trigueros, M. y Oktaç, A. (2008) Comprensión del concepto de base de un espacio vectorial desde el punto de vista de la teoría APOE. Educación matemática, vol. 20, núm. 2, agosto del 2008. México.
Pérez, J. (2010). Habilidades Matemáticas para el buen desempeño del ingeniero. Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A. C. Cuba.
Popescu, E. (2008). Dynamic adaptive hypermedia systems for e-learning. (Doctorat Tis). Université de Craiova, Roumanie.
Rosales G. (2012). Diseño e implementación de talleres para la enseñanza y aprendizaje del álgebra matricial y solución de ecuaciones lineales con Scilab. Universidad Nacional de Colombia.
Thompson, S. y Aveleyra, E. (2004.). Estilos de aprendizaje en matemáticas. Argentina.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2018 Néstor Eloy Ponce Silva

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales:
Latindex, https://www.latindex.org/latindex/ficha/21680