ESPACIO VIRTUAL ICONOGRÁFICO DE APRENDIZAJE UBICUO ORIENTADO AL DESARROLLO DEL PENSAMIENTO LÓGICO EN BACHILLERATO GENERAL UNIFICADO
Resumen
PALABRAS CLAVE: aula virtual iconográfica; e-learning; entorno virtual de aprendizaje; pensamiento lógico.
ICONOGRAPHIC VIRTUAL SPACE AIMED AT STRENGTHENING THE LOGICAL THOUGHT IN HIGH SCHOOL CLASSES
ABSTRACT
The research aims to develop an iconographic virtual course aimed at strengthening the logical mathematical reasoning unified general baccalaureate with this is to reduce the difficulties to achieve a level of abstraction and reasoning, this is reflected in the low scores of the standardized tests that the Ecuadorian government raises since 2012, also according to data from the Secretaria de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (SENESCYT) is evidence that mastery in math skills is not satisfactory. The methodology used for the creation of iconographic virtual course is Presence, Reach, Training, Interaction and E-learning (PACIE), who becomes an ally of virtual education and the construction of a constructivist learning, where it joins the technology pedagogy to lead to new workspaces that have suitable and accessible educational resources. The pilot test was conducted with high school students of the Milton Reyes, and the results were validated with the scores achieved at the end of work. Finally, the virtual course was based on the use of images that become learning mediators and link with the academic content, created in web 2.0 tools with interactive and intuitive features, which familiarized him with the use of technology, resolution problems and development of numerical skills, executing the proposed activities whose purpose is the mathematical logical development needed in schools.
KEYWORDS: iconographic virtual classroom; constructivism; e-learning; virtual learning environment; logical thought.
Texto completo:
PDFReferencias
Almenara, J. C. (2012). Tendencias para el aprendizaje digital: de los contenidos cerrados al diseño de materiales centrado en las actividades. El Proyecto Dipro 2.0. RED. Revista de Educación a Distancia, (32), 1–27.
Alsina, A. y Canals, A. (2000). Desarrollo de competencias matemáticas con recursos lúdicos-manipulativos. España: Narcea, S.A.
Belloch, C. (2010). Entornos virtuales de aprendizaje. Unidad de Tecnología Educativa.
Bozu, Z. (2012). El Espacio Europeo de Educación Superior y el profesorado universitario novel: un estudio cualitativo. Bordón. Revista de pedagogía, 62(4), 51–64.
Cabero, J. y Llorente, C. (2008). Del eLearning al Blended Learning: nuevas acciones educativas. Obtenido de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca19.pd.
Camacho, P. (2009). Metodología PACIE. Recuperado el 25 de Mayo de 2011, de http://vgcorp.net/pedro/?page_id=20
Castaño, C. et al. (2009). WEB 2.0: El uso de la web en la sociedad del conocimiento. Investigación e implicaciones educativas. Caracas: Universidad Metropolitana. Recuperado a partir de http://www.kulturklik.euskadi.net/wp-content/uploads/2012/11/El-uso-de-la-web-2.0-en-la-Sociedad-del-conocimiento.pdf
Da Rocha. (2013). Tipos de aulas virtuales según su diseño y tecnologías asociadas.
Escamilla José Guadalupe, & Heredia Yolanda. (2009). Perspectivas de la tecnología educativa. Organización de los Estados Americanos, (141), 13.
Fernández, J. (2005). Avances Neurocientíficos. Prácticas para el Aprendizaje de la Matemática.
Ferro, C. Martinez, A. y Otero, M. (2009). Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Obtenido de http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec29/articulos_n29_pdf/5Edutec-E_Ferro-Martinez-Otero_n29.pdf
Hervás, C., Toledo, P. y González, M. (2010). La utilización conjunta de la pizarra digital interactiva y el sistema de participación senteo: una experiencia universitaria. Pixel-Bit(3), 203-214.
Horton, W. (2000). Designing web based training. New York: Computer Publisher.
Osorio, M. (2012). Unidad 2: Profesor y estudiante en la era tecnológica: Nuevos roles,nuevos retos. En Asesoría para el uso de las TIC en la formación. Bogotá: SENA.
Roldán, N. y Pérez, C. (2005). Reflexiones sobre educación, comunicación y virtualidad. Revista Universidad Católica del Norte(14, feb. - jun.). Obtenido de http://portalucn.ucn.edu.co/portal/uzine/revista/index.htm
Starr, R. (1995). Teaching in a virtual classroom. Conference on Computer Assisted Instruction ICCA'95.
Turoff, M. (1995). Designing a Virtual Classroom. Conference on Computer assisted Instruction. Taiwan. Obtenido de http://www.shss.montclair.edu/useful/desing.html
XARCATIC. (2015). Entornos virtuales de aprendizaje (EVAs). Obtenido de http://www.xarxatic.com/herramientas-2-0/entornos-virtuales-de-aprendizaje-evas/
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2017 Ricardo Patricio Medina Chicaiza, Mónica Cristina Cruz Escobar, Walfredo González Hernández

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales: