PROFESIONALIZACIÓN PEDAGÓGICA DE LOS PROFESORES DE LA UNIVERSIDAD LAICA ELOY ALFARO DE MANABÍ, EXTENSIÓN BAHÍA DE CARÁQUEZ
Resumen
PALABRAS CLAVE: Profesionalización pedagógica; modelo pedagógico; núcleos básicos de saberes; formación docente.
MODEL OF PEDAGOGICAL PROFESSIONALISM OF UNIVERSITY PROFESSORS TO MANAGE THE TEACHING-LEARNING PROCESS
ABSTRACT
This article provides a pedagogical model of professionalisation of university teachers in order to improve the educational performance management teaching-learning process that allows further training of professionals; in structuring the model basic core of knowledge that are the expression of the design process of the activities of teacher training enhancers assimilation of knowledge inherent in the profession, that expand and complement the expertise of its management were established as what teach how to guide the learning activities of students to enhance their training, which can be more integral to the extent that teachers assimilate and rebuild the pedagogical knowledge socially conditioned; these cores comprise the content of training and improvement of teaching professional performance, which allows prospective project the imagination of the transformation of teachers in the path of professionalism. The model was conceived by applying the method of system approach forms the theoretical basis through its practical implementation will help improve the professionalization of university professors.
KEYWORDS: pedagogical professionalization; pedagogical model; basic core of knowledge; teacher training.
Texto completo:
PDFReferencias
Flores, R. (2016). Clases de modelos pedagógicos. Fundación universitaria del área Andina. FIPC.
García, M. (2000). La universidad del siglo XXI. Universidad de Córdova. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid (consultado 3 de abril /2016)
Loya, H. (2008). Los modelos pedagógicos en la formación de profesores. Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 081, México Revista Iberoamericana de Educación ISSN: 1681-5653 n.º 46/3 – 25 de mayo de 2008 .EDITA: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI)
Marcelo, C. (1987). El pensamiento del profesor. Barcelona. CEAC.
Medina, A. 1995). Enseñanza y currículo para personas adultas. Madrid. EDIPE
Quijije P. (2015). La profesionalización pedagógica: experiencias con los docentes de la facultad de ciencias administrativas en la universidad laica Eloy Alfaro de Manabí. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE). ISSN 1390-9010. Publicación arbitrada cuatrimestral. Vol. 3, Año 2015, No. 2 (Mayo-Julio).
Santos, J. (2005). Modelo Pedagógico para el mejoramiento del desempeño pedagógico profesional de los profesores de Agronomía de los Institutos Politécnicos Agropecuarios. Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias pedagógicas. Ciudad de la Habana
Sierra, R. (2008). Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2017 Arturo Santiago De la Rosa Villao, Antonio Clarencio Guzmán Ramírez, Francisca Ramona Marrero Salazar

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales:
Latindex, https://www.latindex.org/latindex/ficha/21680