NUEVOS RETOS PARA LA ENSEÑANZA DEL INGLÉS EN LA UNIVERSIDAD ECUATORIANA ACTUAL
Resumen
PALABRAS CLAVE: enseñanza del inglés; instituciones de educación superior; universidad ecuatoriana.
NEW CHALLENGES FOR THE TEACHING OF ENGLISH IN ECUADORIAN UNIVERSITIES
ABSTRACT
The article presents the authors´ opinions in regards to the perspectives for the teaching of foreign languages in Ecuador. Its core explores the challenges that the graduation requisite for university students represent to language institutes. The current policies of the Ecuadorian Academic Rules around language teaching and learning are also analyzed, which main foundation is based on the ideas of Brown (2001) and Richards (2006). The article also presents the didactic challenges for languages institutions in this context and under the current rules.
KEYWORDS: English teaching; higher education institutions; ecuadorian university.
Texto completo:
PDFReferencias
Ausubel, N. H. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed. México: Trillas
Berns, M. S. (1984). Functional approaches to language and language teaching: Another look. En S. Savignon & M. S. Berns (Eds.), Initiatives in communicative language teaching. A book of readings (pp. 3-21). Reading, PA: Addison-Wesley.
Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. White Plains, NY: Longman.
Castro, Y., Abreus, A. y Hernández, C. (2016). Perspectivas para la enseñanza del inglés en las instituciones de educación superior (IES) en Ecuador. En II Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas, Guayaquil
Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid, MECD y Anaya. Obtenido el 4 de diciembre de 2016, de http://cvc.cervantes.es/obref/marco
Graddol, D. (2007). English Next. Why global English may mean the end of “English as a Foreign Language.” UK: British Council.
Nacar, K. (2012). ELT 504: Teaching English as a Second Language. Obtenido el 14 de octubre de 2016, de http://es.slideshare.net/geezwhiz15/communicative-approach-handout
UNESCO Educación Documento de Orientación. (2003). La educación en un mundo plurilingüe. París
Richards, J. (2006). Communicative Language Teaching. UK: Cambridge University Press
Serrano, M. E. et. al (2015) Transformation: A Model for Restructuring the Preparation of English Teachers in Ecuador1. Gist Education and Learning Research Journal. No. 11. pp. 103-117.
UNESCO. (2012). Why Language Matters for the Millennium Development Goals. Asia and Pacific Regional Bureau for Education, Bangkok. Obtenido el 4 de diciembre de 2016, de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002152/215296E.pdf
Vázquez, A., Abreus, A. y Cima, D. (2011). Evolución, importancia y perspectivas actuales de la enseñanza del inglés en Cuba. Su inserción en los modelos educativos de América Latina y el Caribe (México y Ecuador). Revista Universidad de Guayaquil, 111. Consultada el 10 de diciembre de 2016. https://issuu.com/revistacientificaug/docs/revistacientificaugno.111
Consejo de Educación Superior. (2016). Reglamento de Régimen Académico de Ecuador. Ecuador: Quito. Obtenido el 13 de noviembre de 2016, de http://www.ces.gob.ec/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=12&Itemid=496
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2017 Adrian Abreus González, Paula Hernández Castro

Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución .
INDEXACIÓN
La Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE) se encuentra indizada o referenciada en las siguientes bases de datos internacionales: